Impozit restaurante, bar sau pensiune

Formula de calcul ce se va aplica firmelor ce au unul dintre urmatoarele coduri CAEN: 5610 - „Restaurante”, 5621 - „Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente” si 5629 - „Alte servicii de alimentatie n.c.a.” este:

Impozit specific anual/unitate = k*(x+y*q)*z, unde:

  • k – 1400 lei, valoarea impozitului standard;
  • x - variabila in functie de rangul localitatii - mai concret, impozitul creste cu cât restaurantul se afla intr-o localitate mare si este situat central;
  • y - variabila in functie de suprafata utila comerciala/de servire/de desfasurare a activitatii - impozitul pe mp scade cu cât suprafata este mai mare (exemple concrete vom avea mai jos);
  • z - coeficient de sezonalitate - prin care se face referire la perioada de functionalitate a unitatilor in timpul unui an;
  • q = 0,9 si reprezinta un coeficient fix, de ajustare pentru spatiul tehnic din unitate - locatie de desfasurare a activitatilor.

Totodata, impozitul va varia in functie de zona in care se afla contribuabilul, fiind prevazute categorii distincte de zone, cu coeficienti de zona diferiti, dupa cum urmeaza:

  • Bucuresti si opt poli ai tarii, respectiv: Brasov, Cluj, Constanta, Craiova, Iasi, Ploiesti, Sibiu, Timisoara;
  • municipii si orase, altele decât cele de mai sus;
  • statiuni turistice de interes national;
  • sate, comune si statiuni turistice de interes local.

Astfel, reaturantele mici vor fi oarecum dezavantajate platind un impozit mai mare/mp fata de un restaurant mare.

Pentru exemplificare:

·       patronul unui restaurant de 30 de mp din centrul Capitalei va datora anual un impozit calculat astfel: 1.400 x (17 + 2 x 0,9) x 0.45 = 11.844 de lei, ceea ce inseamna aproximativ 394 de lei pentru un metru patrat

·       in acelasi timp, un restaurant mare, de peste 800 mp, va datora statului 70.245 de lei pe an, rezultati din calculul: 1.400 x (17 + 105 x 0,9) x 0.45, adica de aproape sapte ori mai mult decât va plati patronul unui restaurant de mici dimensiuni (exemplul de mai sus).

Deci restaurantul mare cu peste 800 mp va plati 87 lei/mp iar restaurantul mic va plati 394 lei/mp.

Nu in ultimul rând, majorari semnificative la plata au intervenit si in ceea ce priveste restaurantele cu suprafete medii. Spre exemplu, o astfel de unitate din centrul Bucurestiului, in suprafata de 350 de mp, va datora 53.235 de lei intr-un an. 

Totodata, sume apropiate de cele percepute bucurestenilor vor fi impuse si celor care detin localuri intr-unul dintre cele opt orase mari ale tarii, mentionate anterior. Astfel, cei ce detin restaurante in centrul unuia dintre aceste muncipii vor avea de achitat 37.170 de lei pe an pentru o unitate de cel putin 800 de mp. De cealalta parte, pentru un mic restaurant (maximum 30 de mp) situat in zona centrala, proprietarul va scoate din buzunar suma de  9.954 de lei.

Restaurantele din apropierea oraselor vor plati mai putin:

Restaurantele construite in apropierea marilor orase vor fi avantajate, la rândul lor, comparativ cu cele situate in interiorul oraselor. In cazul municipiilor, cât si in cazul marilor orase si a Capitalei, exista patru zone pentru a determina rangul localitatii, de la D la A, in care zona D este cea mai ieftina, iar A cea mai costisitoare. Totusi, incadrarea in cele patru zone se va face in baza normelor metodologice de aplicare a legii, care trebuie sa apara in termen de 90 de zile de la publicarea actului normativ, adica cel târziu la 11 ianuarie 2017

Pentru baruri si cafenele:

Prin urmare, impozitul specific anual datorat de patronii barurilor, cluburilor ori cafenelelor se va calcula pe baza formulei k*(x+y*q)*z, unde "k" are insa valoarea de 900 (impozitul standard, fata de 1400, cazul restaurantelor).

Un bar sau o discoteca situata in centrul Bucurestiului, in care servirea bauturilor este predominanta, iar suprafata localului depaseste o mie de mp, va datora un impozit anual in cuantum de aproximativ 39.000 de lei. Valoarea se micsoreaza cu cât suprafata utila a unitatii scade, pâna la valoarea de aproximativ 7.000 de lei, in cazul unui local nu mai mare de 30 de mp, situat in centrul Capitalei.

De asemenea, cel ce detine un club de o suta de mp in centrul orasului Timisoara (zona A), spre exemplu, va datora anual 9.315 lei, rezultati din calculul: 900 x (14 + 10 x 0,9) x 0.45. In acelasi timp, pentru un club de peste o mie de mp, situat in centrul Timisoarei, Craiovei sau Constantei, patronul va plati 38.475 de lei, iar daca detine si un bar de 30 de mp in centrul unui asemenea oras va plati pentru acesta suma de 6.399 de lei.

In ceea ce il priveste pe patronul unui club de o suta de mp dintr-o comuna din România, acesta va determina impozitul specific astfel: 900 x (0.4 +10 x 0.9) x 0.15 = 1.269 de lei/an.

Impozitul specific pentru hoteluri:

Impozitul specific anual calculat pentru firmele care au unul dintre urmatoarele coduri CAEN:  5510 - ,,Hoteluri si alte facilitati de cazare similare”, 5520 - ,,Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata”, 5530 - ,,Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere’’ si 5590 - ,,Alte servicii de cazare” se va calcula inmultind un coeficient standard, "k", cu numarul de locuri de cazare

Pentru a intelege mai bine, vom lua exemplul unui hotel de trei stele, cu 40 de locuri de cazare, dintr-o comuna din judetul Prahova si al altui hotel, tot de trei stele si având 40 de locuri de cazare, situat in orasul Ploiesti

In prima situatie, impozitul anual va fi determinat in urma calculului: 67 x 40 = 2.680 de lei pe an, in timp ce pentru cel de-al doilea caz se vor datora 308 x 40, adica 12.320 de lei

Un aspect foarte important de care trebuie tinut cont, si care se regaseste in cuprinsul actului normativ publicat in Monitor, este cel conform caruia contribuabilii care desfasoara activitati prin intermediul unui hotel, hotel apartament, motel, pensiuni turistice, pensiuni turistice rurale, pensiuni turistice urbane, pensiuni agroturistice, apartamente de inchiriat, hotel tineret, bungalow-uri, vile, reprezentând structuri de primire turistica amenajate in cladiri sau in corpuri de cladiri, care pun la dispozitia turistilor spatii de cazare si spatii de alimentatie publica de tip restaurant, bar, toate aceste servicii specifice fiind activitati ale aceleiasi societati care desfasoara activitatea de cazare, nefacând obiectul inchirierii sau asocierii catre/cu alte societati, determina impozitul specific aplicând formula de mai sus, aplicabila hotelurilor. 

Totusi, actul normativ stabileste ca acei contribuabili care au mai multe unitati determina impozitul specific anual prin insumarea impozitului specific aferent fiecarei unitati, calculat conform formulei stabilite in anexa corespunzatoare codului CAEN.

Nu in ultimul rând, noile prevederi stabilesc un impozit fix, de 1.500 de lei pe an, pentru vânzatorii ambulanti la tonete de inghetata sau la carucioare

Recomandare

"Niciodată să nu spui că un contabil aduce credit profesiei sale; un contabil bun aduce debite profesiei sale."

Charles J.C. Lyall

 

"Experienta m-a invatat cateva lucruri. Primul este acela de a-mi asculta instinctul, indiferent de cat de bine suna ceva pe hartie. Al doilea este ca in general esti mai castigat daca ramai alaturi de ceea ce cunosti, iar al treilea lucru este ca uneori, cele mai bune investitii sunt cele pe care nu le faci."

Donald Trump